Alla inlägg under januari 2017

Av spira-podenco - 22 januari 2017 16:36


Imorse när vi vaknade i vardagsrummet (pga flyttkaos) låg jag och Spira kvar i sängen, medan husse gick ut för att röka sin morgoncigg. Spira hörde hur husse gick runt utanför huset och morrade lite lätt, där hon låg vid min sida. Jag berömde henne och sa: "Bra Spira, du passar."
Två minuter senare hörde Spira fotsteg uppför entretrappan och på två röda ställde hon sig upp i sängen.. Och samtidigt som husse slog upp dörren sa jag "passa" till henne, varpå Spira gav till två kraftiga skall samtidigt som hon for ut i hallen.

Världens snällaste och gladaste hund, men hon låter ganska farlig.. och det är ju bra, nu när vi bor i hus tänker jag. *smile*

Av spira-podenco - 18 januari 2017 01:48


Det har inte hänt ett jota på bloggen sedan nyår, men poj oj oj vad det händer saker i livet vi lever..!!

Medan vi flyttar för fullt, två hushåll in till ett, gör Spira allt hon kan för att aklimatisera sig in i sitt nya boende.. Och det går bra!

Från att hon har varit väldigt osäker och skällt på det allra minsta knäpp i huset, har Spira nu kommit så långt som att till och med kunna ligga kvar på bottenvåningen trots att jag (matte Jenny) går upp till barnen på ovanvåningen..

I trädgården blir hon också mer säker på sitt revir, allt eftersom dagarna går.. Vi tror dock att grannkatten gillar att retas med oss redan, då det ligger nya "högar" på gräsmattan varje morgon - något som Spira sätter igång på.. (Men även här går det bättre och bättre.. Ska bli roligt den dagen de möts öga mot öga.. undrar vem som blir mest rädd tänker jag..?!)

Nåväl.. Det var uppdateringen för den här gången.. och vi avslutar med några bilder:

En matta (den första som kom på plats) hjälpte tryggheten på traven, så Spira kunde ligga säkert under tiden som jag donande i köket intill..

(Närbild på samma motiv som ovan)

Idag är huset belamrat med saker och Spira ligger som en drottning i våra sängar, som fortfarande står i vardagsrummet i väntan på att en mindre renovering av det blivande sovrummet ska bli klart..

Ha det gott alla Djurvänner! Vi ses..
- Och tills dess, ta det lugnt på isen!

Av spira-podenco - 1 januari 2017 22:17


Det har smällts smällare och raketer sedan i julas.. och det smäller fortfarande på sina ställen runt om i stan.. men den värsta dagen och natten har passerat och vi ser fram emot ännu bättre förstånd nästa år!

Många butiker har redan bojkottat fyrverkerier, vilket jag hyllar högt.. men bäst hade väl ändå varit om regeringen hade vågat göra det samma..

Jag är långt ifrån politiskt insatt, men jag vet att skattepengar är skattepengar och att konsekvenserna av smällare och raketer (så som skadegörelse, nedskräpning, bränder, personskador och en ofantlig mängd skrämda djur) i det stora hela inte spelar "nissarna" någon roll, så länge det kommer in pengar i stadskassan..

Det kan hända jag har fel..?! Men det skiter jag helt ärligt i.. Jag HATAR smällare och allt vad det står för. Det är över mitt förstånd, (läs under, då jag anser mig vara smartare i detta fallet) hur vi år 2016/17 fortfarande tillåter detta, enligt mig sjukliga beteende. Jag har ingen statistik att tillgå, men det kan väl för fasiken inte gå med annat än förlust, med tanke på alla olyckor, mm som inträffar..?!

Vi talar om en bättre värld..?! Med tv-galor till höger och vänster för att samla in pengar till både det ena och det andra.. Cancerfonden, Hjärt- och Lungfonden.. mfl. Vi köper kaffe för att gynna bönder till ett bättre liv i andra länder.. Vi bojkottar kläder som är gjorda av barn.. Och vi beställer armband i förbannelse..: för att visa vår välvilja till förståelse för psykiskt sjuka, för drogfria samhällen, för övergivna och vanvårdade djur, för barn och skolor och bättre utbildning i sämre ställda länder.. osv.. osv.. Men något så tydligt (?!) som fyrverkerier är något som passerar år ut och år in..?!

- Ja, jag blir förbannad och jag vet att jag inte är ensam!

Hur hade det varit om vi istället för att köpa en massa "fördärv" hade lagt pengarna på välgörenhet..?! Eller bara låtit bli att köpa och sparat på resurserna på sjukhus, brandkår och polis..?! Att inte köpa och så enkelt och värdigt egoistiskt, sparat pengarna till sig själv och skonat alla de skott-rädda, djur som människor..?!

- Ja, det är som sagt för mig, ett mysterium att människan fortfarande är så innerligt korkad och låter detta med fyrverkerier att fortgå..?! (Ursäkta om du tog åt dig, men det är min mening och den har jag rätt till..)

För dig som undrar, avstod jag och det sällskap jag firade nyårsafton tillsammans med, helt och hållet både från att köpa och från att avfyra några fyrverkerier. Mot min vilja var vi ute och tittade på andras, men efter några minuters irritation och tankar om att det faktiskt inte ger mig ett jota att se, gick jag in igen. (Är redan igång med att förbereda mina barn inför kommande nyår, då jag tänker skåla in det nya året framför brasan istället..)

I år (2016/2017) firade vi vår nyårsafton ute på landet, långt ifrån stadens hysteri.. så jag kan med glädje meddela att Spiras första nyår gick jättebra! Visst smällde det en del, men det var bara precis runt tolvslaget, precis så som (den evigt brutna) lagen säger..

Och med detta sagt, önskar jag alla en god fortsättning!



Need to Translate?

Besöksstatistik

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sidomenyn uppdaterad

 

 

 

Träning utomhus..

 

 

 

                 

 

 

Tryck på bilden för att, via länk, komma till organisationen som hjälpte min Spira att komma till

mig i Sverige..

 

                 

 

Skriv till oss..?!

0 besvarade frågor

Att sova som en Spira

Arkiv

Tillit och förtroende..

 

 

 

 

Lämna tassavtryck?

Nyfikenhet och lojalitet..

 

 

 

 

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards