Alla inlägg under december 2016

Av spira-podenco - 29 december 2016 23:11


Idag var Spira och fick klorna klippta..
Jag hade gjort det själv om jag inte hade blivit så fantastiskt nervös varje gång.. Men eftersom jag inte vill skrämma Spira i onödan.. (hon är grym på att känna och läsa av mina känslor) har jag tagit beslutet om att få det gjort av de professionella. Har kommit fram till att det blir rätt bra med ett rullande "schema" med två veckor, sedan fyra veckors uppehåll mellan gångerna..
Spiras klor växer fort och jag tycker det är viktigt att ha koll på tassarna.. *smile*

Passade även på att äntligen väga vår lilla pälskling, tro det eller ej.. (Plötsligt så händer det..?!)
Så nu kan jag stolt berätta att Spira väger 17 kg.. (17,1 kg för att vara exakt.)

Av spira-podenco - 28 december 2016 00:07


Eftersom jag själv kan sakna mer info gällande närliggande hundrastgårdar, tänkte jag i mitt stilla sinne att jag skulle dela med mig av min mening, gällande de hundrastgårdar som jag och Spira besöker.. Och vi börjar med den vi besöker mest:

Bakom Jägersro travbana i Malmö, längst ner på Hästvägen:


Det finns goda parkeringsmöjligheter i området. Två markerade platser, finns i anslutning till rastgården, men gatorna i villaområdet är breda så man kan stå nästan var som helst.

Jag har stegat från kortsidan till kortsida, alltså längst med hela.. och mätte då 179 steg. (Allt är relativt, men för att ge en ungefärlig bild av hur stor gården är räknar jag i "normala steg"..) Bilden är tagen från kortsidan vid ingången.

Från långsida till långsida, alltså tvärs över.. mätte jag 48 steg.. Bilden är tagen lite längre ner i rastgården, med ryggen mot travbanan..

Längst ner i rastgårdar finns det fyra stycken stockar, nya sedan nov/dec-16.

Längst ner finns även en andra grind, men den är plomberad sedan en tid tillbaka, då tanken nog var godare än resultatet i praktiken. (Förr fanns det alltid en oro att den skulle vara lämnad öppen, eller att andra hundar skulle gå obevakat in den vägen och eftersom rastgården är så stor, är det bäst såhär..)

Totalt finns det fem stycken träd innanför staketet. Dessa fyra, på långsidan mot travbanan och ett lite större ungefär mittemot, på ungefär mitten av rastgården.

På kortsidan vid ingången ligger dessa fyra stockar som efter ett okänt antal år har börjat murkna.. (Jag vet inte hur länge de har legat där, men de fanns redan på den tiden då jag var här med min jrt och det är sedan minst tio år tillbaka..?!)

Strax innanför ingången finns också en parkbänk att sitta på.. Bra för den som kanske inte orkar följa med sin hund eller för en extra besökare, som kanske behöver ta en paus..?!


Förhållningsregler finns.. naturligtvis..! Och följs för det mesta. Alltid finns det någon som tror sig vara oberörd, men i det stora hela tycker jag ändå att gården är i bra skick.. Det finns en del "glömda" eller "missade" bajsar, men jämförelsevis med andra hundrastgårdar, är det förhållandevis lite.. (December 2016) Jag har också bara goda erfarenheter med att folk stannar utanför och väntar på att få kontakt. För att först fråga om det går bra att komma in, innan de släpper in sina hundar. (Här gäller det dock, när man är inne i gården, att ha lite koll mot grinden, pga avståndet.. Som senare kommen, vill man sällan stå och ropa/vråla, utan väntar hellre på att den som redan är inne ska komma till grinden för kontakt.

Ett varv runt, längst med staketet, har jag mätt ungefär 510 steg..? Men det kan hända att jag räknat fel, då Spira avbröt mig åtskilliga gånger med inviter till lek.. Staketet är helt överallt och har än så länge inga synliga öppningar längst med marken, (December 2016) så liten som stor kan utan oro från matte eller husse, röra sig fritt och njuta av lek och spring med känsla av frihet..



Av spira-podenco - 25 december 2016 20:26


Kvällens nya möte, med två stycken corgi-pojkar, har än så länge inneburit att Spira har lärt sig att gå både upp och ner i öppen trappa. Och att lek även kan bestå av "brottning" och inte bara spring..

Älskade hund, vad snäll och duktig du är!

Av spira-podenco - 24 december 2016 08:00


Spira som hittades övergiven på en kyrkogård i Spanien, för drygt sju månader sedan.. är nu snart tio månader gammal och bor, sedan snart tre månader, med en kärleksfullt familj här i Sverige. Hon är oerhört älskad och blir i lagom mängd bortskämd.. Så pass "lagom" att hon får en alldeles egen trädgård i julklapp.. Det kommer vara stressigt för henne, en tid över flytten, men sen har hon hela livet på sig att njuta!!


- Här njuter hon av lek tillsammans med mig (matte Jenny)

och favorit-bollen, i hundrastgården inte långt hemifrån..


Och med detta säger vi: GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!!



Av spira-podenco - 23 december 2016 08:45


Jag misstänker att det har med rasen (raserna) att göra.. som Spira besitter, men jag vet inte..?! Oavsett så brukar hon bända över huvudet, som om hon skulle göra en bakåtvolt, när hon ligger och tuggar på sin favoritleksak.. Ser inte helt bekvämt ut, men hon gör det varje gång..?! *smile*


 

- Bilden är grynig för det dåliga ljuset, men jag hoppas att det går bra att se ändå..?!






Av spira-podenco - 22 december 2016 09:00


När min förra hund Bella (en JRT) var strax under året, träffade vi en äldre herre med sin schäfer. Hunden var otroligt lydig och det visade sig att mannen var en fd. polis som hade jobbat med hundar, inom yrket i många år. Vi samtalade en stund, mannen och jag, om just lydnad och under tiden som han gav mig en del tips, ville han visa upp ett trick som hans vackra schäfer hade lärt sig redan som valp..


Mannen tog upp en bit hundgodis ur fickan och tilltalade sin hund. Schäfern tog direkt ögonkontakt med mannen.. (redan där var jag som terrierägare imponerad..) Sedan tog mannen godisbiten och lade på schäferns ena tass, samtidigt som han sa "min".. Mannen tog ett steg bak, medan hans hund låg alldeles stilla för att efter några sekunder söka ny ögonkontakt med sin milda ägare.. "Varsågod" sade sedan mannen tyst och schäfern tog godisbiten och åt upp den. (WOW?!)


Jag blev så galet imponerad och det satte djupa spår i mig.. Det var något av det coolaste jag hade sett då, live, mellan människa och hund och jag bestämde mig där och då, att DET skulle jag lära min Bella.. vilket jag också gjorde med tiden!


Idag.. elva år senare.. har jag Spira.. (En adopterad och matglad unghund, 57cm i mankhöjd. Svenskregistrerad sedan två månader tillbaka. Full av energi, vilket innebär otålighet och inte sällan tappat intresse för nya övningar, men samtidigt otroligt smart.. och därför oerhört påhittig..)


Men precis som med min lilla Bella, har jag gett mig fanken på att lära min Spira detta coola trick!


Första gången jag introducerade tricket för Spira, gick det inte alls! *smile* 

Det flaxades med tassarna hejvilt, både på golvet, i luften och i mitt knä.. samtidigt som nosen gick i hundranittio och det naffsades överallt.. Efter några gånger, med träning av godis på golvet, bredvid, kom Spira på att det lönade sig med ögonkontakt, men flaxandet och naffsandet fortsatte och nio av tio gånger fick jag hålla för "min" godisbit..


Men skam den som ger sig..?!!

- Igår hände det!! (*Tjohoo*) Och jag är så STOLT!

Efter två månaders krävande träning satt den.. och lyckan är total!


Naturligtvis har vi en bit kvar innan vi är helt i mål.. men det känns redan som en seger, eftersom Spira har knäckt koden!!



Av spira-podenco - 21 december 2016 19:13


När Spira kom till Sverige, tyckte hon att det verkade lite konstigt att ligga och sova i sängen.. Till en början hoppade hon upp och lade sig, men stannade inte kvar mer än i några minuter, förrän hon hoppade ner på golvet igen.

Efter cirka en månad stannade hon kvar i sängen, men valde då att ligga ihopkurad nere vid fotänden.

Idag, efter ytterligare en månad, ligger hon utsträckt sidan om mig, som vilket barn som helst.. *smile*

Av spira-podenco - 20 december 2016 07:45


NÄRHET!!

Finns inga ord som kan beskriva känslan som uppstår, när ens "lilla" pälskling kommer och hoppar upp i soffan, för att lägga sig nära, nära, tätt intill..!! 


 

- Älskade hund, vad du värmer mitt hjärta!


Need to Translate?

Besöksstatistik

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2016 >>>

Sidomenyn uppdaterad

 

 

 

Träning utomhus..

 

 

 

                 

 

 

Tryck på bilden för att, via länk, komma till organisationen som hjälpte min Spira att komma till

mig i Sverige..

 

                 

 

Skriv till oss..?!

0 besvarade frågor

Att sova som en Spira

Arkiv

Tillit och förtroende..

 

 

 

 

Lämna tassavtryck?

Nyfikenhet och lojalitet..

 

 

 

 

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards