Direktlänk till inlägg 23 oktober 2016

Tankar under kvällspromenaden.. Hundhalsband med halvstryp alternativ utan..

Av spira-podenco - 23 oktober 2016 21:43


Spiras första halsband, köpte jag innan hon kom till Sverige. Eftersom jag inte var riktigt säker på vilket som skulle passa henne bäst, blev det efter mycket om och men, ett lila halvstryp som även kunde användas utan "strypfunktionen" (låter ju hemskt när man skriver det så här, men alla ni som har hund vet förhoppningsvis vad jag menar..?!)

Hur som helst.. Märket var av rukka och det fungerade jättebra, i alla fall fram tills det att Spira bestämde sig för att tugga sönder det.. (?!) Tack vare att det första fungerade så bra, blev det att jag köpte ett nytt, precis likadant fast i svart och passade då också på att köpa ett annat, lite smidigare läderhalband, i tankar om att jag vill att Spira alltid ska ha ett halsband på sig, med namnbricka i när vi är ute. (Även om hon är chippad, känns det som en bra idé.)

Nåväl.. Det känns som om jag svamlar..?! Det jag ville komma fram till var att helt plötsligt blev det väldigt många halsband att hålla koll på.. Av och på i bilen, då jag inte vill ge henne fler möjligheter att tugga sönder ännu ett.. så summa sumarum - Det blev att vi skippade "halvstrypet" och gick ut på kvällens runda i den slimmade varianten, med vanligt spänne och namnbricka..

- Och kan ni tänka er..?! Plötsligt gick Spira som en kung (läs drottning) vid min sida?!! Minsta lilla det tog emot, saktade hon in och till och med mötte min blick ett flertal gånger..?!!

Jag VET att ett konstant tryck runt halsen triggar igång hundar till att dra ännu mer, men eftersom Spira bara blivit bättre och bättre på att gå i koppel, sedan hon kom hit, (helt utan någon som helst koppelvana) erkänner jag att jag inte tänkt tanken.. förrän nu..

Kanske ett tips till andra, som också har relativt duktiga hundar..?! Kan vara så att era små pälsklingar är proffs utan att ni vet om det..?! *smile*

Vill tillägga att Spira vanligtvis har sele, (också av märket rukka) när vi är ute på långrundor, vilket alltid har fungerat bättre än halsbandet med halvstryp.. men ikväll överträffade hon sig själv och jag kan bara säga att jag är stolt över min lilla skönhet!

Här kör vi lite "gangsta".. med pappas favorithalsband med nitar på.. och Spira kollar läget innan vi "går mot rött"..

- Observera att vi MÅSTE passera dessa skyltar för att komma hem, så egentligen är vi inte mer "gangsta" än så.. *smile*

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av spira-podenco - 19 juli 2017 11:13

Spira är helt återställd sedan smitningsolyckan strax innan midsommar. Rädslan för bilar, när vi är ute och går har börjat avta och jag känner mig lyckligt lottad för att ha en sådan fantastisk hund som Spira är. Det har varit mycket med allt r...

Av spira-podenco - 25 juni 2017 02:25


    Inget speciellt med den egentligen.. mer än att man ser hur pass bra Spira mår, trots allt.. (Filmen är från två dagar efter olyckan.)     ...

Av spira-podenco - 24 juni 2017 01:10


Fredag och midsommarafton.. Två dygn sedan Spira var med om en "hit-and-run" olycka.. och läget är stabilt. Spira kissar och bajsar som hon ska. Äter och dricker, som hon ska och har nu fått kläm på hur hon ska hantera den stora tratten runt hu...

Av spira-podenco - 22 juni 2017 12:36

Igår, i samband med att vi höll på att packa det sista i bilen, inför kommande midsommarfirande på annan ort, lyckades Spira smita osedd ut i parken alldeles intill.. Tio minuter, en kvart efter sambon kommit in från uppfarten, frågade han mig ...

Av spira-podenco - 18 februari 2017 16:09


Jag försäkrar er.. Även om jag inte skriver om Spiras utveckling varje dag, händer det nya saker hela tiden.. Genomgick vår allra första gång tillsammans, på grundkursen i lördags, vilket innebär att vi tränat stenhårt på kontakt hela veckan.. Nå...

Need to Translate?

Besöksstatistik

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Oktober 2016 >>>

Sidomenyn uppdaterad

 

 

 

Träning utomhus..

 

 

 

                 

 

 

Tryck på bilden för att, via länk, komma till organisationen som hjälpte min Spira att komma till

mig i Sverige..

 

                 

 

Skriv till oss..?!

0 besvarade frågor

Att sova som en Spira

Arkiv

Tillit och förtroende..

 

 

 

 

Lämna tassavtryck?

Nyfikenhet och lojalitet..

 

 

 

 

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards