Alla inlägg den 1 november 2016

Av spira-podenco - 1 november 2016 22:42


Träning tillsammans med hunden är något vi gör för att vi människor vill, för att vi tycker att det är roligt.. Vi vet att det är en viktig del av grunden till ett bra liv tillsammans och för att knyta band och utvecklas som ett team, utmanar vi både hunden och oss själva med olika övningar och aktiviteter. 


Träning behöver dock inte alltid innebära så jätte-avancerade övningar.. Som matte till en adopterad gatuhund från Spanien, insåg jag ganska så snart efter Spiras hemkomst, att precis ALLT var "träning" för min efterlängtade halv-åring.. En sådan enkel sak (för oss) som att gå upp eller ner för en trappa, hoppa in i en bil, att åka hiss, eller bara gå in eller ut genom en dörr.. var till en början de största utmaningarna som Spira mötte dagligen. 


Personligen tror jag på att inte göra saker och ting svårare än vad de är..

Jag försöker förstå hur min Spira kan tänkas se på världen och påminner mig om var och vad hon kommer ifrån.. Inte för att det kanske egentligen spelar någon roll i det långa loppet, men jo det anser jag nog ändå att det gör..?! I alla fall nu i början, säg ett år till kanske, eller två..?! Det får tiden utvisa..


Allt vi gör tillsamman, Spira och jag, ser jag som en vinst..

- Folk tror nog att jag är knäpp ibland, när de ser eller hör mig jubla över hur duktig min hund är som kissar på (för henne) helt okänd mark..?! Eller när hon går över gallermattan innanför porten på väg in eller ut..?! Folk ser bara en hund som går genom en dörr.. Jag ser en hund som från början har behövt flera minuter för att ens våga sig in och som sedan strykit sig längst kanten för att mattan innanför porten har gett henne obehag.. Jag ser en hund som var osäker, men som nu har övervunnit sin rädsla och är inne (eller ute) på bara några sekunder, med alla fyra tassarna över mattan..!!


Följande tänkte jag visa er tre stycken filmer..

(med hopp om att tekniken vill samarbeta?!)


Övningen vi gör, går ut på att Spira ska stanna upp, stilla sina sinnen och slappna av. Vi börjar med att gå till en öppen plats, utan överdrivet många saker att lukta på. Jag ställer mig med ena foten på Spiras koppel och säger stanna och väntar sedan på förväntat resultat, då Spira lägger sig ner och kopplar av. Det är först när jag märker hur hon slappnar av i kroppen som jag säger ok till att gå vidare.. Hon får INTE lov att gnälla! 


Film 1: 


Spira är rastlös och vill absolut inte koppla av.. (Ber om ursäkt för de hemska ljudet i bakgrunden i början på filmen.. Det är mina barn som rockar loss inomhus med öppet fönster.. - läs: hjälper min och Spiras träning gällande plötsliga ljud/störmoment..)


Film 2:

Några minuter senare, andra gången vi gör samma övning, att stanna upp och koppla av, tar det inte riktigt lika läng tid som tidigare..


Film 3:

Titta och förstå hur jag njuter.. Min underbara hund på vårt tredje försök.. *smile* 


Och med detta sagt och visat, önskar vi alla en riktigt bra dag! 




Need to Translate?

Besöksstatistik

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Sidomenyn uppdaterad

 

 

 

Träning utomhus..

 

 

 

                 

 

 

Tryck på bilden för att, via länk, komma till organisationen som hjälpte min Spira att komma till

mig i Sverige..

 

                 

 

Skriv till oss..?!

0 besvarade frågor

Att sova som en Spira

Arkiv

Tillit och förtroende..

 

 

 

 

Lämna tassavtryck?

Nyfikenhet och lojalitet..

 

 

 

 

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards